Geachte donateurs,

Transparantie is een hoog goed voor stichtingen zoals de Nexit Denktank en daarom vinden wij het belangrijk om jullie inzicht te geven in de financiële situatie van de Nexit Denktank. Aangezien het eerste kalenderjaar is afgelopen kunnen we dit ook geven.

Inkomsten
Zoals wellicht bij iedereen bekend is de Nexit Denktank een compleet onafhankelijke stichting, maar werkt zij als organisatie samen met de onafhankelijke Stichting Luister. Stichting Luister heeft tot doel om andere stichtingen te helpen die mogelijkerwijs moeite hebben om hun mening te kunnen uiten, doordat deze mogelijk controversieel is of niet kan rekenen op de normale subsidiekanalen. Tussen de Nexit Denktank en stichting luister zijn geen financiële banden en er is geen sprake van betalingen aan elkaar.

Hoeveelheid donaties binnengekomen in 2020: 16.048 euro
Aantal donaties: 1484 x
Donatiegrootte (gemiddeld): €10,81
Grootste donaties: 1000 euro (1x), 500 euro (1x), 100 euro (17x)
Kleinste donaties: 5 euro (412 x)
Alle donaties zijn gemaakt door natuurlijke personen (dus geen bedrijven, ondernemingen of instellingen) en er zijn geen wederdiensten verleend voor de donatie.

Uitgaven
De doelstellingen van de Nexit Denktank zijn het brengen van objectieve en eerlijke informatie over Nederland in de EU. Dit doen we voornamelijk (en mede door Corona) online. Er waren enkele events gepland, maar deze konden geen doorgang vinden. We schrijven artikelen, zijn actief in de (sociale) media waarbij we mensen van informatie voorzien. Om deze doelstellingen te bereiken zijn er in 2020 uitgaven gedaan, te weten:

Bestuurskosten: 0 euro (vrijwillig)
Ontwikkeling website: 2420 euro
Ontwikkeling logo: 605 euro
ICT (nieuwsbrief programma, hosting etc): 600 euro
Online betaalverwerking: 519 euro
Inhoudelijke bijdrages: 2424 euro
Bedrijfsvideo: 1287 euro
Animaties: 1886 euro
Representatiekosten: 46 euro
Totale uitgaven: 9787 euro

Saldo en plannen
Iedereen die goed kan rekenen, kan dus vaststellen dat er een exploitatiesaldo was van 16048 – 9787 = 6261 euro. We leven bewust vrij zuinig, omdat we rond de verkiezingen van 2021 nog wat extra geld willen uitgeven. Uiteindelijk is het streven om natuurlijk rond de nullijn de bewegen qua exploitatie: dus alles uit te geven wat we binnenkrijgen, maar we proberen ook iets van een buffer te houden zodat we eventueel nog iets spontaans kunnen doen en vaak gaat dit toch samen met uitgaves die zo weer 1000-2000 euro kunnen zijn. We zijn een klein project, maar we proberen dit toch professioneel te leiden.

Dank
We willen jullie bedanken voor alle donaties en steun. Zoals tijdens de lancering beloofd zouden we maximaal transparant zijn over de financiële situatie en we hopen dat dit duidelijk wordt door bovenstaand overzicht. Wellicht leven er desondanks nog specifieke vragen bij jullie over onze inkomsten of uitgaven en we roepen jullie dan op om deze persoonlijk te sturen naar nieuwsbrief@nleudenktank.nl zodat we contact met u op kunnen nemen. Ook voor 2021 zullen we weer een beroep doen op jullie vrijgevigheid, er is een ANBI status, dus de giften zijn aftrekbaar richting de belasting.

Wil je nu een donatie doen, klik dan snel op onderstaande banner:

Foto door Oleg Magni via Pexels